Köpvillkor

Följande villkor gäller mellan dig som kund och Maria Persson AB, som är företagets juridiska namn, när du handlar i webshopen på www.miape.se. För privatkunder gäller Konsumentköplagen och Distansavtalslagen.

  1. Allmänna villkor
    Våra allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via miape.se. Avtalet ingår mellan dig och Maria Persson AB, organisationsnummer 559283-1266. Du måste ha fyllt 18 år för att kunna göra beställningar på miape.se. Maria Persson AB reserverar sig för eventuella text- eller bildfel. Om felaktigt pris av misstag ska ha angetts i samband med en beställning meddelar vi dig omgående och inväntar godkännande innan ordern skickas och beställningen slutförs. Allt material på miape.se ägs av Maria Persson AB och får inte kopieras eller användas utan skiftligt godkännande från oss.

  2. Avtal och beställning
    För att handla på miape.se måste du godkänna villkoren och acceptera att köpet innebär ett betalningsansvar. När du gjort en beställning och detta bekräftats av Maria Persson AB via en orderbekräftelse har du ingått ett avtal om köp. Du ansvarar själv för att de uppgifter du uppgett i samband med en beställning är korrekta, om något är fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]. Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25% moms.

  3. Leverans
    Våra normala leveranstider är 4-8 arbetsdagar. Om din leverans inte har kommit fram inom den normala tiden för leverans, kontakta oss via e-post [email protected]. Fri frakt gäller inom Sverige, vänligen kontakta oss när det gäller frakt till andra länder.

  4. Outhämtade varor
    Om du som kund inte hämtar ut din beställning och den returneras av det bolag som sköter leveransen, kommer vi debitera en avgift om 100 kr (inom Sverige) för att täcka retur- och hanteringskostnader som uppkommer i och med detta.

  5. Ångerrätt
    Vid köp har du som kund en lagstadgad ångerrätt om 14 dagar som gäller från det att du mottagit den vara du beställt. OBS! Ångerrätt gäller ej på varor med personlig prägel som är framställda särskilt för dig.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
    - Om du ångrar ditt köp måste du meddela oss att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till [email protected] och innehålla ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilken/vilka varor du vill returnera. Vi återkommer sedan meddela dig vår returadress.
    - Du bör skicka returen inom 5 dagar från det att en bekräftelse om retur kommit från oss.
    - Du står själv för returfrakten och ansvarar för skicket på produkterna vid retur, de bör därför packas i originalförpackning och hanteras varsamt. Kom ihåg att posters är känsliga vid hantering.
    - Om de returnerade varorna är skadade förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen på beloppet för återbetalning.

    Du kan läsa mer om den lagstiftade ångerrätten här: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

  6. Reklamation och klagomål
    - Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
    - Du måste alltid kontakta oss innan du returnerar en defekt eller felaktig vara. Klagomålet ska skickas till [email protected] så omedelbart efter att defekten har upptäckts. Ange ditt namn, din adress, din e-postadress, ordernummer och beskrivning av defekten.
    - Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en likvärdig produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
    - Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

  7. Produktinformation
    Vi reserverar oss för eventuella text- och bildfel på denna webbplats, samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende vad gäller t.ex. färg då en viss skillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt visa produkterna på ett så korrekt sätt som möjligt. Observera att alla prints säljs utan ram.
     
  8. Ansvarsbegränsning
    - Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
    - Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (force majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

  9. Cookies
    Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Vi använder oss av cookies för att kunna mäta antalet besökare. Vi använder oss av Googles egna analysverktyg, Google Analytics för att göra detta. Informationen i en cookie gör det möjligt att följa en användares surfande. Skulle du vilja stänga av cookies kan du göra det i din webbläsare, mer information om detta finns på Post- och telestyrelsens hemsida.
     
  10. Personuppgifter
    Genom att handla av Maria Persson AB, på miape.se, accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. För att du skall kunna genomföra ett köp hos oss behöver vi information om namn, adress och telefonnummer. Dessa uppgifter används enbart av Paperplane och de parter som är involverade i fullföljandet av din order, såsom transportbolag eller Klarna AB. Vi säljer eller skickar aldrig vidare information från vår sajt till en tredje part och vi vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.

    Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

    10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

    10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

    10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

    10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

    10.4.1 Betalleverantör
    Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är Klarna AB.

    10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är Postnord och i vissa fall Schenker.

    10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

    10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

    10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

    10.8 Ansvarig för dataskydd
    Paperplane är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

    10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.